Gościnność. Sztuka dobrej obsługi
Patrycja Siwiec, Adam Pawłowski MS
Wydawca: TAKE EAT EASY
Pierwsza w Polsce książka w całości poświęcona profesjonalnej obsłudze oraz temu, jak gościnność przekłada się na sukces w gastronomii.
Miesiąc po wizycie w restauracji zwykle nie pamiętamy tego, co jedliśmy, za to doskonale pamiętamy, jak zostaliśmy obsłużeni. Mimo, że przychodzimy do restauracji przede wszystkim dla dobrego jedzenia, a nie wyjątkowej obsługi, jedno bez drugiego nie istnieje. Dobry serwis uratuje kiepski posiłek, a nieprofesjonalna obsługa zepsuje najlepsze danie.
„Gościnność” to praktyczny poradnik dla właścicieli i pracowników branży gastronomicznej, którego motywem przewodnim jest obsługa gościa. Udowadniamy, że dobrze wyszkolony personel sali przekłada się nie tylko na zarobki restauracji, ale rzesze zadowolonych gości, którzy chętnie wracają.
„Gościnność” to:
- Ponad 280 stron konkretnej, sprawdzonej wiedzy
- Kilkadziesiąt prostych do wdrożenia porad
- Kilkanaście scenariuszy szkoleń wewnętrznych dla pracowników gastronomii
- Przykład skróconego manuala
- Historie wzięte z restauracyjnego życia
- 9 wywiadów ze specjalistami i mentorami polskiej i światowej gastronomii
Książka ma formę praktycznego poradnika dla restauratorów i pracowników branży gastronomicznej. Jej motywem przewodnim jest obsługa gościa w restauracji. Pokazujemy jak dobrze wyszkolony personel sali przekłada się nie tylko na zarobki restauracji, ale kreowanie wizerunku miejsca i rzesze zadowolonych gości. Czerpiemy z własnych wieloletnich doświadczeń w branży oraz posiłkujemy się autorytetami polskiej i zagranicznej gastronomii w celu stworzenia kompleksowego poradnika dla pracowników front of house. Ponadto zależy nam na podnoszeniu prestiżu zawodu pracownika restauracji: menadżera, kierownika sali, sommeliera i wreszcie kelnera.
Praca z gościem, rozumienie potrzeb drugiego człowieka, efektywna komunikacja to fundamenty leżące u podstaw branży usługowej, którym pragniemy się przyjrzeć. Bardzo ważną część książki stanowią wywiady ze specjalistami i mentorami ze świata polskiej i światowej gastronomii. Osoby, które podzieliły się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem to dr Joanna Heidtman (psycholog), Gerard Basset MS MW OBE (Najlepszy Sommelier Świata 2010), Ronan Sayburn MS (Oficer Operacyjny The Court of Master Sommeliers), Claire Randall (pracowała jako inspektor przewodnika Michelin), Piotr Kamecki (Prezydent Stowarzyszenia Sommelierów Polskich), Grzegorz Kłos (restaurator), Daniel Pawełek (restaurator), Adam Jarczyński (ekspert do spraw savoir-vivre), Bogdan Gałązka (szef kuchni i restaurator).
Biogramy autorów:
Adam Pawłowski MS
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii „Mistrz Mistrzów”. Wykładowca i egzaminator The Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust, szef sommelierów restauracji Ed Red, niezależny konsultant branży HoReCa, felietonista magazynu Food Service, członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Szlify w branży zdobywał między innymi w restauracji Northcote w Wielkiej Brytanii (1* przewodnika Michelin).
Patrycja Siwiec
Z wykształcenia kulturoznawczyni, z zawodu dziennikarka. Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu Food Service, w którym redaguje dział Wino. Brała udział i relacjonowała międzynarodowe wydarzenia gastronomiczne: Madrid Fusion 2014-2017, The World’s 50 Best Restaurants, Obsession Food&Wine Festival. Przeprowadziła kilkadziesiąt wywiadów z topowymi szefami kuchni i restauratorami z całego świata. Zdobywała doświadczenie między innymi w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii (1* przewodnika Michelin) i El Celler de Can Roca w Hiszpanii (3* przewodnika Michelin). Poza tym pracowała w Polsce i zagranicą jako kelnerka, sommelierka, a także specjalistka od komunikacji i marketingu.
W środku 100% praktycznej wiedzy między innymi:
Czy lepiej zatrudniać osoby z branży, czy spoza niej?
Co zrobić, żeby zbudować stały zespół sali?
Jak wspierać obsługę w rozwoju?
Jak powinien wyglądać schemat codziennych odpraw?
Techniczne aspekty serwisu wina. Jak prawidłowo serwować wino w restauracji?
Najważniejsze zasady łączenia wina z jedzeniem
Czym się różni upselling od agresywnej sprzedaży?
Jak przeprowadzić szkolenie wewnętrzne z upsellingu?
Jak reagować w stresujących sytuacjach?
Jak postępować w przypadku problemu powstałego z winy gościa?
Jak napisać manual i kto powinien to zrobić?